בעבר החלוקה בין בוני אתרים לבין מקדמי אתרים הייתה ברורה למדי: בוני אתרים היו אחראים לכל הצד הטכני של בניית האתר ואילו מקדמי האתרים היו אחראים על כתיבת התכנים לאתר ויצירת קישורים חיצונים שיפנו אליו.
כיום גוגל מסתכל גם על לא מעט צדדים טכניים של האתר או פשוט משלב אספקטים טכניים גם בתוצאות החיפוש באופן בו האתר מוצג לגולש. כתוצאה מכך הקשר בין בוני אתרים לבין מקדמי אתרים הופך להיות הדוק יותר מאי פעם ורבים מהם כבר מבינים שעליהם לדעת לעבוד זה עם זה באופן אפקטיבי.
לחילופין, יש גם מקדמי אתרים שהם בוני אתרים או בונים אתרים ללקוחות שלהם בסיוע של אנשי מקצוע אחרים.
מבחינת הלקוח הסופי (בעל האתר) מדובר דווקא בחדשות טובות, אך הוא עדיין צריך להיות אחראי על "השידוך" בין השניים בשלב כמה שיותר מוקדם של בניית האתר. דניאל זריהן, מקדם אתרים, עם כמה דגשים בנושא של בנייה וקידום אתרים.
על מה חשוב להקפיד מבחינת קידום אתרים כשמתחילים לבנות אתר?
הדרך הכי טובה להדגים את הקשר בין קידום אתרים לבניית אתרים היא למעשה להסביר כיצד קידום אתרים ומקדמי אתרים משתלבים בחלקים השונים של תכנון האתר.
כשמדברים על בניית אתרים מדברים למעשה על עשרות שיטות שונות ליצירת אתרים, אך כיום יותר ויותר אתרים נבנים על מערכות מוכנות כגון וורדפרס המאפשרות למשתמש לנהל את האתר באופן עצמאי. קיימים הבדלים ביכולות קידום האתרים של כל מערכת, אך עקרונות הקידום והדרישות לקידום אפקטיבי אינן משתנות.
אם לא מקפידים על התאמת האתר לקידום אתרים כבר בשלב מוקדם, בדרך כלל יש לחזור אחורה ולבצע שינויים, שינויים אשר עלולים להיות מהותיים ולגזול זמן רב.
קביעת ההיררכיה של האתר
כאשר אנחנו בונים אתר אנחנו צריכים לקבוע כיצד תיראה ההיררכיה הפנימית שלו. רוב האתרים כיום מורכבים מתפריט עליון (או נפתח אם גולשים מהטלפון) המוביל לעמודים המרכזיים באתר, כאשר כל דף ראשי שכזה יכול להוביל למספר דפים משניים.
מלבד זאת ייתכנו גם אפיונים ספציפיים לפי סוג האתר. לדוגמה, אם מדובר באתר מסחר שמוכר מוצרים, הרי שמלבד קישורים לקטגוריות השונות בתפריט הראשי, ייתכן שנרצה לקשר למוצרים נבחרים כבר מעמוד הבית כדי לחזק אותם.
ההיררכיה חשובה מאוד לגוגל מכיוון שלפי המיקום של כל דף בעץ של האתר הוא יכול להסיק לגבי החשיבות שלו. מלבד זאת, כל דף בדרך כלל יהיה ממוקד במילת מפתח אחרת.
בשל כך, הדבר הכי טוב שניתן לעשות בעת התכנון הראשוני של האתר (שלב האפיון) הוא לערב מקדם אתרים אשר יוכל להציע "הצעות ייעול" ולדאוג כי הדפים שהכי חשוב לקדם בגוגל יהיו במקומות גבוהים בהיררכיה.
תבנית ועיצוב האתר
עוד חלק חשוב מאוד באפיון האתר הוא התבנית בו הוא ישתמש אשר בסופו של דבר קובעת את עיצוב העמודים (המיקום של פסקאות הטקסט, התמונות, גלריות וכו').
תבנית זו גם חייבת להיות מותאמת לטלפונים ניידים על מנת שלא תתקבל תצוגה מעוותת, וזה דבר שגוגל יכול לזהות ואפילו לשלוח התראות לבעל האתר.
פעם תבניות היו עניין נוקשה למדי ולכן נוצרו מצבים שבהם לא ממש היה מקום להכניס טקסט, דבר שהיה יוצר בעיות אם רצו לקדם עמודים ספציפיים ולפעמיים גם התנגשויות בין מקדמי אתרים לבוני אתרים.
כיום בזכות האפשרות לבנות עמודים באופן ויזואלי דרך כלים כמו "אלמנטור" התבניות הן גמישות יחסית. גם אם יש תפריט בעיצוב קבוע, הוא לרוב משמש כמסגרת בלבד וכל דף יכול להיות מעוצב בצורה אחרת לחלוטין מעמודים אחרים.
מנגד, יש עדיין אתרים בעלי מבנה נוקשה יחסית, ואז חשוב לבחון האם היא ידידותית לגוגל. לדוגמה, חשוב למנוע מצבים בהם עמודים כוללים בעיקר תמונות ללא שום טקסט נלווה בעמודי גלריות. במקרה זה נוכל לקבוע שממשק הניהול יחייב את המשתמש להכניס 5-10 שורות תיאור ליד כל תמונה על מנת לתת לגוגל את הקונטקסט המתאים.
יכולת לשלוט בתגי המטא (Meta)
תגי המטא הם אותם התגים אשר רומזים למנועי החיפוש כגון גוגל כיצד להציג את האתר בתוצאות. החלקים החשובים ביותר הם כותרת העמוד (Title) והתיאור (Meta Description). שני אלו לא מופיעים בדף עצמו, למעט ה- Title שמופיע בכותרת של חלון הדפדפן.
ברוב המכריע של האתרים שבנויים על וורדפרס אין צורך לטפל בכל העניין הזה מכיוון שניתן לקבוע תגי מטא שונים באמצעות תוסף פופולארי בשם Yoast.
לעומת זאת, אם מדובר באתר שיש בו מערכת ניהול תוכן ייעודית, מקדם אתרים יהיה חייב לבדוק אותה על מנת לראות שניתן לשלוט בכל תגי המטא באופן ספציפי.
אם מדובר באתרים עם מאות עמודים שלא ניתן לכתוב עבור כל אחד מהם תגי מטא ידניים, חשוב שתהיה יכולת לקבוע תבניות שונות. למשל, בעמודי מוצרים בחנות וירטואלית תגי המטא יהיו מורכבים משם המוצר, שם הקטגוריה ותוספת כלשהי, אך כדאי שתמיד יהיה ניתן גם לשבור את התבנית עבור מוצרים שרוצים לכתוב להם תגי מטא ייחודים.
טיפול בתמונות
כיום גוגל מציג יותר ויותר תמונות ואלמנטים ויזואליים אחרים בתוצאות החיפוש ועל כן אי אפשר להתעלם משילוב של תמונות באתר.
רצוי שתמונות לא ישקלו הרבה מבחינת נפח הקובץ, בוודאי אם האתר נטען דרך רשת סלולרית. תמונות קטנות יותר מבחינת רזולוציה תמיד ישקלו פחות, אך ישנם גם כלים שמאפשרים להקטין את הנפח של תמונות מבלי לשנות את הרזולוציה שלהן ולמעשה כמעט בלי לפגוע באיכות התמונה. במילים אחרות, לבצע אופטימיזציה.
למרות שניתן לעשות זאת באמצעות מגוון גדול של כלים שנמצאים ברשת, לא כולם מקפידים על כך ולכן עדיף שבאתר תהיה מובנית מערכת שתעשה זאת כבר בעת ההעלאה של התמונה לשרת. אם המיקום והרזולוציה של התמונה הוא קבוע (במקרה של תמונת כותרת למשל), ניתן גם לדאוג לכך שהיא תעבור התאמה לרזולוציה המתאימה מבלי להתעוות.
כמו כן, יש לדאוג לכך שהמקום להכניס תיאור אלטרנטיבי לתמונה (ALT) יהיה בולט. תג התיאור רומז לגוגל על מה התמונה והוא חשוב מאוד אם רוצים שהתמונה תוצג עבור שאילתות רלוונטיות.
שימוש במידע מובנה
מידע מובנה מאפשר לגוגל להבין את המשמעות של פריטי מידע שמופיעים באתר. לדוגמה, ניתן לסמן לגוגל שמשפט מסוים הוא שאלה והפסקה לאחר מכן היא תשובה, כך שהוא יציג אותה בתוצאות החיפוש.
המידע המובנה מבליט את האתר בתוצאות וככל שעמודי התוצאות של גוגל נעשים מגוונים יותר, כך החשיבות שלו עולה.
על מנת שגוגל יוכל לקרוא את המידע המובנה כמו שצריך, יש לסמן אותו בסימון מיוחד, לרוב על ידי קוד נוסף שמתווסף לקוד ה-HTML בעמוד. משימה זו נמצאת באחריות של חברת בניית האתרים.
מהירות
גם המהירות חשובה כיום מאוד לגוגל ואתרים מהירים עשויים לקבל עדיפות בתוצאות במקרה והאלגוריתם של גוגל צריך לדרג שני אתרים עם רלוונטיות דומה למה שהמשתמש חיפש מבחינת התוכן שלהם.
ביצוע אופטימיזציה למהירות של האתר היא לא דבר פשוט ונדרש ידע נרחב יחסית בבניית אתרים על מנת לצמצם חלקים שגורמים לעמוד לעלות לאט יותר, במיוחד בטלפונים. לכן חשוב לתכנן אתר אפקטיבי ויעיל כבר בשלבים הראשונים ולא להתפתות לשלב אלמנטים שיאטו אותו כמו למשל אפקטים או שימוש בתמונות גדולות מאוד כחלק קבוע מהתבנית.
אבטחה
לסיום, חייבים לדבר מעט על אבטחה. אבטחת אתרים נעשית לפחות בשתי רמות: ברמה הראשונה כל המידע באתר חייב להיות מוצפן באמצעות תעודת אבטחה אותה ניתן להתקין על השרת גם באופן עצמאי.
ברמה השנייה, האתר חייב להיות כמה שיותר מוגן מפני פריצות. במקרים קיצונים, אם גוגל מזהה פריצה או תוכנה זדונית שהתלבשה על האתר, הוא עשוי למנוע מגולשים להיכנס לאתר מתוצאות החיפוש ולהזהיר אותם שמדובר באתר מסוכן.
למרות שלעולם לא ניתן להשיג הגנה של 100%, בהחלט ניתן להדק אותה באמצעות עדכונים אוטומטים או התקנת מסננים שימנעו כניסה של גורמים חשודים לאתר (לרוב הדבר נעשה דרך הכתובת המזהה שלהם, כתובת ה-I.P.).
כאשר אנחנו מדברים על אתרי מסחר, יש להוסיף גם אמצעים כנגד גניבת פרטי האשראי ולבחור חברת סליקה מתאימה (החברה שמבצעת את העברת התשלום בפועל). הדבר נכון גם אם גוגל בדרך כלל לא מסוגל לאתר בעיות אבטחה ברמה כזו.
לסיכום
כיום כבר לא ניתן להפריד בין תהליך בניית האתר לבין הקידום שלו אם רוצים שהקידום יהיה אפקטיבי ועל מנת למנוע תיקונים בדיעבד (שהם תמיד מורכבים יותר). לכן לרוב לא יהיה מנוס מעבודה צמודה עם מקדם אתרים או בחירה במקדם אתרים שגם מקים אתרים.